EU

Folkets insikt i de makthavandes beslut, och rätten att utkräva ansvar för politiskt fattade dekret, är en av de många grundförutsättningar som karaktäriserar en demokrati. Offentlighetsprincipen står skriven i tryckfrihetsförordningen, i den svenska grundlagen. Offentlighetsprincipen gör det möjligt för oss, det svenska folket, att få kunskap om de beslut som våra makthavande fattar. Offentlighetsprincipen ligger i grunden för en fungerande demokrati.

  
Men det finns brister: brister som är så omfattande att de faktiskt inskränker demokratin, att de faktiskt inskränker folkets, vår, rätt att vara med och fatta beslut, vår rätt att kunna utkräva ansvar för politiskt fattade dekret. Brister som inskränker det svenska rikets lagar. Bristerna stavas: EU.

   
Jag stödjer inte på något plan den centralmakt som EU är idag, eller håller på att bli, som helt utan ansvar kan inskränka de lokala lagar som existerar på varje koordinat på europakartan. Jag vill att makten ska decentraliseras. Jag vill att alla ska få vara en del av den styrande makten. Jag vill att politiska beslut ska fattas så nära folket som möjligt. För det är vår vilja, det vårt samhälle, och det är vår framtid.

  
Genom ett medlemskap i EU flyttas makten från oss, det europeiska folket, till icke-valda beslutsfattande politiker. De EU-parlamentariker som vi valde in i EU-parlamentet nu i juni har ingen rätt att lägga fram lagförslag. Lagförslagsframläggning är EU-kommissionens uppgift - som alltså inte är direktvald av folket. Jag frågar igen: är det verkligen demokratiskt?

  
Offentlighetsprincipen är en självklarhet för oss invånare i Sverige, men hur offentlig är EU? Inom EU finns ingen offentlighetsprincip; inom EU har alltså ingen utomstående, märk ingen, rätt till protokoll eller dokument. Jag frågar ingen: är det verkligen demokratiskt?

  
Jag vill att makten ska decentraliseras, jag vill att alla ska få vara med och vara en del av den beslutande makten, jag vill ha ett demokratiskt Sverige, jag vill ha ett demokratiskt Europa och jag vill ha en demokratisk värld. Jag vill ha en demokratisk framtid. Jag säger nej till EU, och ja till demokrati!


Kommentarer
Postat av: seb

ny blogg alltså, trevligt!



ignorance has taken over

yo, we gotta take the power back!

2009-06-24 @ 11:47:53
Postat av: Sofie

mh-hm. kommer nog vara mer motiverad till att blogga om politik än annat tjafs...

2009-06-24 @ 12:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0